Între realitate şi ipocrizie

marți, 14 Ianuarie 2014

Inspre un nou esec national

Filed under: bazel09 — valentin ciuraru @ 11:41 PM

By Lili Craciun http://justitieoarba.com/2014/01/14/inspre-un-nou-esec-national/

În educatie, ca și în alte domenii ale societății, în zilele noastre nimeni nu mai gândește pe termen lung. Încăpățânându-se să ceară elevilor și studenților cantitate și nu calitate și înțelegere, dăscălimea română, condusă fără vreun orizont în ultimii 24 ani, a obținut efectul contrar din partea tineretului.

1969_2009

În fața unui bloc imens de teme și noțiuni de memorat, efectul vizibil de câțiva ani încoace este refuzul elevilor de a participa la acest proces, rezultatul fiind ceea ce se numește, potrivit unor studii mai recente, o mare masă de analfabeți funcționali. Tineri cu o mapă de diplome care nu pot urmări sau reproduce o idee până la capăt, nu se pot exprima corect în scris sau în vorbire nici măcar în limba maternă. Din ce în ce mai puțini se pot concentra mai mult de cateva minute pe un subiect. Din aceleași motive, americanii și mai toată Europa occidentală stagnează alarmant la capitolul educație. Părinții și profesorii așișderea par mai preocupați, pe de o parte, de cum să se simtă copiii mai bine și nu să fie mai buni iar, pe de altă parte, par de asemenea mai preocupați de cum să aibă cât mai puțină bătaie de cap, și unii și alții. Dacă părinții se ascund după veșnicul ”suntem foarte ocupați” nici profesorii nu se lasă mai prejos, scuzele lor fiind multiple: volume imense de muncă date copiilor, birocrația excesivă la care sunt supuși și, nu în ultimul rând, lefurile mizerabile în schimbul cărora li se cere implicare totală.

Scăderea standardelor în educație în fața avalanșei de informație și a multiplicării infinite a surselor pare să fie punctul de întoarcere al întregii omeniri în această perioadă. Copilul nu mai află sau învață de la școală sau de la părinți ci de pe internet și, în acest caz, află și învață ce vrea el nu ce vrea societatea.

Fiind parte a lumii civilizate, în trendul acesta ne înscriem și noi, fără ca diriguitorii învățământului românesc să fi manifestat cea mai vagă intenție de păstrare, necum dezvoltare, a specificului național. Nu se răsplătește performanța, producem copii-genii pe cale naturală, ei se manifestă ca atare la vârste fragede dar mai apoi devin adulți ratați, nefiind adaptați la realitatea practică a vieții de zi cu zi. Școala românească este ruptă în continuare de societatea pentru care pregătește viitorii adulți, pisează capetele copiilor cu materii inutile sau mult prea stufoase în raport cu cerințele minime de cultură generală și, cel mai rău, cultivă în licee și facultăți specializări care nu se regăsesc în nomenclatorul de meserii și ocupații.

Rezultatele celui mai recent test PISA, o evaluare orientată spre partea practică a cunoștințelor acumulate, arată că aproximativ 40% dintre elevii din România în vârstă de 15 ani au competențe slabe și foarte slabe la citit-scris, matematică și științe și doar aproximativ 3% au rezultate bune și foarte bune. În plus, același test relevă lipsa de motivație pentru învățare, elevii noștri plasându-se la mare distanță de oricare dintre celelalte 64 de țări participante la studiul PISA și fiind cel mai puțin motivați.

Sunt dovedite științific relațiile directe între creșterea PIB-ului unei țări și a bunăstării individuale a fiecărui cetățean odată cu creșterea calității actului de educație. O fundație germană a calculat de curând că educația deficitară a fiecărui al cincelea tânăr le-a produs o pierdere de cel puțin 2800 miliarde euro. Sigur, nu se poate cuantifica totul în bani, dar este unul dintre cele mai puternice semnale de alarmă, măcar la acest nivel, dacă nu luăm în considerare și nenumăratele pierderi în plan social. Noi ce și cât am pierdut? A socotit cineva? Mă îndoiesc.

Testarea vocațională a dascălilor și răsplătirea pe măsura rezultatelor a celor aleși, împuținarea numărului de materii și a volumului de cunoștințe solicitate la o materie la strictul necesar prin crearea învâțământului de nișă, strict specializat și multe alte măsuri deștepte au fost luate deja de către finlandezi, danezi, polonezi, baltici, brazilieni și alții, rezultatele lor fiind spectaculoase. Noi cât mai așteptăm? Deocamdată se apropie cu pași repezi evaluările naționale pentru examenele de capacitate și bacalaureat. Însă, după cum evoluează lucrurile, este foarte probabil ca după aflarea rezultatelor să vorbim aici despre un nou și răsunător eșec național.

2 comentarii »

  1. Buna seara. Dle bazel09(ca sa pastram un oarece anonimat), va rog sa ma ajutati cu o parere. Apelez la dumneavoastra pentru ca am observat din anumite postari inclusiv pe blogul dlui Visa ca aveti cunostinte temeinice despre tot ceea ce inseamna legea asociatiilor si nu numai.
    Ca urmare, problema mea ar fi ca un administrator de asociatie vrea sa-i platesc pierderile de la subsol in valoare de 30 de lei, in conditiile in care nu sunt bransat la caldura data de sistemul de termoficare public. Mai mult de atat, anul trecut mi-a cerut bani pentru ca prin apartamentul meu treceau tevile de caldura, spunand clar ca dupa iolarea acestora nu am sa mai platesc pierderi. Zis si facut, in toamana s-a constatat ca am izolat tevile… acum, vine cu o noua ipoteza(prosteala dupa parerea mea) cum ca din 31.8 lei pe care trebuie sa ii dau pentru pierderi, imi scade 1.8 lei pentru ca tevile din casa sunt izolate si trebuie sa platesc 30 lei pentru pierderile din subsol.
    Nu pot sa cred ca, desi nu sunt de 3 ani client al retelei de termoficare, inca mi se pretind bani pentru aceasta, sub diferite pretexte. Oare administratorul procedeaza corect ? Din cate stiu, neavand contract direct cu unitatea de termoficare, neavand cerere de bransare catre asociatie sau orice alt tip de contract, nu ar trebui sa pretinda in mod abuziv acesti bani.
    Va rog lamuriti-ma si pe mine !
    Va multumesc !

    Comentariu de Irina — joi, 16 Ianuarie 2014 @ 8:49 PM | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: